P-Campus Lecture: "Enough is enough: Lower phosphorus inflows are still sufficient for resilient phytoplankton in coastal areas".

***ENGLISH VERSION BELOW***

am 20. April findet um 15:00 Uhr der erste Vortrag der neuen P-Campus-Ringvorlesung statt. Dr. Maximilian Berthold von der Mount Allison University wird zum Thema "Enough is enough: Lower phosphorus inflows are still sufficient for resilient phytoplankton in coastal areas" sprechen.

Abstract
Küstenökosysteme sind aufgrund ihrer Nutzung und ihrer grenzüberschreitenden Lage zwischen Meer und Land vielfältigen Stressfaktoren ausgesetzt, die die Integrität der Ökosysteme und die daraus resultierenden Ökosystemleistungen beeinträchtigen können. So transportiert z. B. das Einzugsgebiet der Flüsse große Mengen an Stickstoff und Phosphor in Küstengewässer, welche im Folgenden an Eutrophierung leiden. Gegenmaßnahmen hatten bisher nur bedingt Erfolg, da sich mit verringerten Nährstoffeinträgen auch die Phytoplanktongemeinschaften verändert haben. Die veränderte Gemeinschaft, oft bestehend aus Picophytoplankton, ist in der Lage, trotz wenig frei verfügbarem Phosphor eine hohe Biomasse und Trübung aufrechtzuerhalten, was die Ansiedlung von z. B. Makrophyten verhindert. In diesem Vortrag werden ökologische Aspekte der Phytoplanktongemeinschaften der südlichen Ostsee in Bezug auf Phosphor näher beleuchtet. Es werden Ergebnisse vorgestellt zu saisonalen und Langzeitdaten von Phosphor, physiologische, populationsbiologische und Biomanipulationsstudien mittels Mesokosmen. Es wird diskutiert, welche anderen Managementoptionen ergriffen werden könnten (oder auch nicht), um wieder einen klaren Wasserzustand in deutschen Küstengewässern zu erreichen.

Hier für den Vortrag anmelden: https://wissenschaftscampus-rostock.de/ringvorlesung-2023.html

Dear P-Campus members and interested parties,

The first lecture of the new P-Campus Lecture Series will take place on 20 April at 15:00 h. Dr. Maximilian Berthold from Mount Allison University will give a lecture on "Enough is enough: Lower phosphorus inflows are still sufficient for resilient phytoplankton in coastal areas".

Abstract
Coastal ecosystems are exposed to multiple stressors due to their use and transboundary position between the sea and terrestrial realm, which can decrease ecosystem integrity and subsequent ecosystem services. For example, the catchment area of rivers transports large amounts of nitrogen and phosphorus into coastal waters, which subsequently suffer from eutrophication. Countermeasures have had limited success to date, as decreased nutrient inputs have also altered phytoplankton communities. The altered community, often consisting of picophytoplankton, is able to maintain a high biomass and turbidity despite little freely available phosphorus, which prevents the establishment of e.g. macrophytes. In this talk, ecological aspects of the phytoplankton communities of the southern Baltic Sea in relation to phosphorus will be examined in more detail. Results will be presented on seasonal, long-term, and spatial data of phosphorus, physiological, population biology and biomanipulation studies using mesocosms. It will be discussed what other management options could be pursued (or not) to reach again a clear water state in German coastal waters.

Register here for the lecture: https://wissenschaftscampus-rostock.de/lecture-series-2023.html